Loading color scheme

Jak chránit svoji peněženku před výdaji, když máte dítě neposedu

-autor-dejan-dundjersk-shutterstock-1024614475 Děti přináší radosti, ale i občasné starosti. Především pak v situacích, kdy způsobí škodu. Ve většině případů jsou za děti odpovědní rodiče. Jak postupovat, když se ratolest ztratí z dohledu a někde něco rozbije nebo zničí? A jak předcházet tomu, abyste nesahali hluboko do kapsy při každém dětském maléru?

Není dítě jako dítě

Odpovědnost dítěte, které způsobí škodu, není určována na základě věku. To, že například desetiletý chlapec se při cestě ze školy z dlouhé chvíle opře o zrcátko zaparkovaného auta a ulomí jej není srovnatelné s tím, když se na zrcátko zavěsí a ulomí jej hyperaktivní čtyřleté dítě. Mnozí by řekli, dítě jako dítě. Ale z právního hlediska tomu tak není. „Věk nezletilého nehraje při určování odpovědnosti za škodu hlavní roli, protože zásadní je rozumová vyspělost nezletilého,“ upřesňuje advokát Jiří Marek. Doplňuje pak, že danou škodu je nutné posuzovat případ od případu. „Jedná se o skutečnost, zda byl v daném případě nezletilý schopen rozpoznat své jednání a posoudit jeho následky,“ doplňuje Marek.

Menší škody hypermarkety neřeší, větší už ano

Málokdo neupustil při nákupu nějaký výrobek a nezničil ho. Při nakupování s dětmi se pak tyto nehody stávají častěji. „Nejmenší zákazníci mohou využít dětská vozítka. S jejich pohybem je samozřejmě spojeno určité riziko. Například škody způsobené shozením zboží z regálu na zem,“ přibližuje Rita Gabrielová z oddělení externí komunikace Globus ČR s tím, že nastane-li situace, kterou zaviní dítě a jde-li o nešťastnou náhodu, neuplatňuje prodejce vůči rodičům žádný postih. Rozbité zboží je ale nutné donést k pokladně a škodu si už personál sám zprocesuje. Stejný postup razí i další síť marketů. „Pokud byla škoda způsobená zákazníkem úmyslně, požadujeme úhradu. V opačném případě zboží obvykle odepisujeme do ztrát,“ vysvětluje tiskový mluvčí Penny Marketů Tomáš Kubík.

Větší škody už ale obchody v určitých případech řeší. „Pokud jde o škodu většího rozsahu, například rozbití několika lahví drahého alkoholu, řeší věc vedení hypermarketu. I tady však rozhodují okolnosti, za kterých ke škodě došlo,“ uvádí Gabrielová. V těchto případech je pak nutné řešit to, kdo je za škodu odpovědný a tudíž, kdo ji zaplatí. „V případě, že osoba vykonávající náležitý dohled nad osobou nezletilou tento dohled zanedbá, pak odpovídá buďto společně a nerozdílně s nezletilou osobou, pokud i ta je za způsobenou škodu odpovědná (jak jsme si nastínili dříve). Případně je sama povinna k náhradě škody, pokud u nezletilé osoby není dána odpovědnost za škodu. Jinými slovy tato osoba, nejčastěji rodič, v případě, že zanedbá dohled, odpovídá za škodu. Pouze záleží na tom, zda sama, či společně a nerozdílně s nezletilým,“ upřesňuje Marek.

Dětské vylomeniny pokryje chytrá pojistka „na blbost“

Těmto nepříjemnost, které se v běžném životě stávají, lze předcházet. Respektive jejím následkům v podobě úhrady škod, které ratolesti neúmyslně způsobí. Řešením je mít pojištění odpovědnosti, často také přezdívané jako „pojistka na blbost“. To pokrývá mnoho událostí. „Zpravidla je to rozbitá elektronika a škody způsobené dětmi na návštěvě. Například hračkou zničená televize, nebo se něco neopatrností shodí a rozbije,“ přibližuje Michal Kozub, produktový manažer z Direct pojišťovny mající na pojištění odpovědnosti nejvyšší limity na českém trhu. Dle něj se pojištění vztahuje i na další dětské vylomeniny. „Při koulované v zimě dítě hodilo sněhovou kouli do bočního okna auta, a to se vysklilo. Kuličky a míčky jsou asi pravidelný problém, protože jsme platili i škodu na čelním skle auta, když si děti házely baseballovým míčkem,“ doplňuje Kozub.

Uvádí i jednu kuriózní situaci, kdy se ratolest na návštěvě lekla a pohybem shodila ze sedačky psa. Ten se při pádu zranil a následně došlo k úhradě nákladů za veterináře. A jak při nemilé události postupovat, aby se věc co nejrychleji vyřešila a pojišťovna škodu uhradila? „Ideální je doložit co nejvíce fotografií z místa škody. Základní rada je, vše co nejvíce nafotit. Potom je potřeba identifikovat poškozeného, tedy komu byla škoda způsobena. Škodu pak vyčíslit. Po doložení všech dokumentů je to otázka jednoho až dvou dnů, než se škoda proplatí,“ radí Kozub s tím, že stačí, když má sjednané pojištění jen jeden člen domácnosti. To se pak vztahuje i na další členy, kteří bydlí na jedné adrese. Tedy i na děti.