Loading color scheme

Češi jsou „šopaholici“. Kvůli pracovnímu vytížení je ve velkých městech stále oblíbenější noční nakupování

Nočním nákupům a podobně laděným prodejním akcím nahrává i skutečnost, že Češi obecně velice rádi nakupují a stále častěji navštěvují obchodní centra i za jiným účelem, než je pouze nákup. Je to další dlouhodobý trend českých zákazníků, času stráveného v obchodních centrech přikládají stále silnější společenský rozměr. V centru, které zákazník preferuje, stráví při běžné návštěvě v průměru 94 minut.2 Obchodní nákupní centra proto kladou důraz na tzv. customer journey. „Ano, zajímáme se o to, jak se zákazník v našem centru chová, jaké služby či zážitky vyhledává, ptáme se, co si přeje. Noční nakupování, tzv. Late Night Shopping s Evropou 2 jsme poprvé uspořádali loni v říjnu a navštívilo ji téměř 20 000 zákazníků. Tato akce je unikátním propojením živé hudební produkce, nadstandardních služeb pro zákazníky a mimořádných nabídek téměř ve všech našich obchodech. V den akce máme otevřeno až do 23 hodin a často k nám jedou nakoupit silně zaměstnaní a vytížení lidé, kteří nestíhají běžnou otevírací dobu a vítají uvolněnou atmosféru programu. O opakování si řekli zákazníci sami. Protože je naším zájmem, aby se k nám vraceli, přidali jsme navrch hudební stage Evropy 2, barmanské show po celém centru nebo služby barberů a make-up artisty. Pro členy našeho věrnostního klubu máme navíc připravený VIP program,“ říká Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.

Nové trendy v zákaznickém chování Čechů odráží i fakt, že mají více zkušeností s nakupováním ze zahraničí. Zásadní vliv na zvyklosti má i internet, stále rostoucí objem zboží nakoupeného z e-shopů mluví za vše a zákazník již očekává dostupnost zboží ihned i v kamenných obchodech. Ovšem i v nákupech přes internet jsou určité výjimky. Například při nákupu oblečení a módních doplňků dává 70 % Čechů stále přednost obchodnímu centru před internetem.3 „Což je logické, i e-shopy se museli přizpůsobit potřebám zákazníků a přišly se zkušebnami, do kterých si zboží objednáte. U prodeje módy jde o emoce. Líbí, nebo nelíbí. Je potřeba si věc osahat, vyzkoušet,“ dodává Lenka Čapková.